Köpstopp och skolpepp

Jag är inte jättebra på att hantera pengar. Jag konstaterade detta faktum då jag ringde mitt konto.
Så slog det mig att jag faktiskt är förbaskat bra eftersom jag lagt undan pengar. SÅ JAG KAN KÖPA NYA GLASÖGON.
Och öl. Och kläder. Och skor.
Well oh well.

Det känns asgrymt att skutta till skolan idag.
Anledning presenteras nedan:

Vi går från Ester Boserups klassiker Kvinna i U-land, 1970, till dagen rika utbud. Vi går igenom de vanligaste trenderna i utvecklingsdebatten inom biståndsvärlden från ”add women and stir” över Women in Development, WID, till Gender and Development, GAD.
Vi tar upp Marilyn Warrings A Feminist Economics som tydligt visar på osynliggörandet av genderaspekten speciellt i u-länder och försöker förklara varför.
Vi diskuterar varför västerländsk feminism – som ofta anses global utan att dess förespråkare verkar förstå hur regional och ahistorisk den är - i många fall t.ex. inte passar in på Filippinerna eller kan ses som ett tillbakasteg i t.ex. Burma. Den går in på hur frågeställningarna blir annorlunda när t.ex. både ras och nationlitet är lika viktiga eller ännu mer väsentliga än kön i en situation med kolonialism som de flesta u-länder utsatts för eller en med ockupation som t.ex. Baltikum utsattas för. Föreläsningen diskuterar också hur det med demografiska data går att mäta kvinnors värde i olika kulturer, trots att officiell ideologi ofta försöker säga något annat. Den kommer in på de 150 miljoner flickebarn som dödats redan i moderlivet i Kina och Indien och försöker förklara de mekanismer som ligger bakom dessa officiellt förbjudna massaborter av enbart flickfoster med en artikel av Marina Thorborg, Where Have all the Young Girls Gone?    

 Diskussionsfrågor till seminariet måndagen den 15/9 om MTs föreläsningar:

 1. Vad anser Amartya Sen om unga kvinnor och tidigt barnafödande?
2. Varför att det viktigt att få med representanter för underrepresentaterat kön i beslutsfattande organ enligt Amartya Sen?
3 Varför är frihet att kunna bestämma över sin egen kropp och att få behålla den intakt viktigt enligt Amartya Sen?
4. Hur kan man enkelt se på demografiska data om massiv könsdiskriminering föreligger enligt Marina Thorborg?
5. Diskutera hur västerlänsk feminism kan komma att upplevas i andra kulturer.

 

 


PuZzz

 


Kommentarer:
Postat av: susanne

du har ett finger i näsan på bilden.

Postat av: The Founder

NEJ! Fan vad pinsamt. Jag såg det inte först. Är det någon som märker det tro? oRolIg



P.S. VAD ÄR DET FÖR DYSLEKTIKER SOM SKRIVIT FRÅGORNA?! D.S.

2008-09-10 @ 01:18:56
URL: http://mariakarlsson.webblogg.se/

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits